Loading color scheme

Świętokrzyskie czaruje - relacja z wycieczki klas piątych

2021_10_gory_swietokrzyskie_1

Świętokrzyskie czaruje...

W dniach 14.10.2021r. -15.10.2021r. uczniowie klas piątych wraz z opiekunami uczestniczyli w dwudniowej wycieczce w Góry Świętokrzyskie Naszą wyprawę po województwie świętokrzyskim rozpoczęliśmy od zwiedzania ruin Zamku Krzyżtopór. Warto było! Rezydencja Ossolińskich zaskoczyła nas swoim rozmiarem oraz świetnie zachowanym stanem murów i reszty zabudowań. Najbardziej namacalnym tego dowodem był fakt, że wybudowany w latach 1627-1644 pałac liczył 365 okien, 52 komnaty, 12 sal i 4 baszty, co odpowiednio przekładało się na liczbę dni, tygodni, miesięcy i pór roku. Nie zwiedzaliśmy tu bogato wyposażonych sal i zbiorów muzealnych pochowanych po gablotach. W Krzyżtoporze trzeba... wytężyć swoją wyobraźnię, wizualizując sobie bogactwo i przepych tego miejsca w latach świetności. Mało kto wie, ale rezydencja Krzysztofa Ossolińskiego była największym zespołem pałacowym w Europie do czasu wybudowania słynnego francuskiego Wersalu. Wizyta w Ujeździe to miejsce obowiązkowe na liście każdego miłośnika zamków i historii.

Nadszedł czas na nasze spotkania z przyrodą! Udaliśmy się na teren Świętokrzyskiego Parku Narodowego. Spod figury Pielgrzyma w Nowej Słupi, drogą królewską wśród buków i jodeł, przy pięknie połyskującym słońcu, powędrowaliśmy na Święty Krzyż. W klasztorze, który powstał na początku XI wieku, zwiedziliśmy Muzeum Misjonarzy Oblatów. Okazało się, że czeka nas jeszcze dreszczyk emocji... W kaplicy Oleśnickich widzieliśmy relikwiarz z cząstkami Drzewa Krzyża Świętego, a w krypcie grobowej zasuszone zwłoki rodziny Oleśnickich i, według tradycji, Jaremy Wiśniowieckiego. Na koniec odbyliśmy krótki spacer po gołoborzach, podziwiając wspaniałe widoki Łysogór. Okazało się, że to nie koniec wrażeń na dziś – świetnym sposobem na rekreację, integrację i wspólne spędzenie czasu były gry i zabawy sportowe w miejscu zakwaterowania.

Następnego dnia od razu po śniadaniu wyruszyliśmy do Kielc – stolicy województwa świętokrzyskiego, aby zwiedzić Rezerwat Przyrody Kadzielnia (295 m n.p.m.) Po drodze mijaliśmy szereg atrakcji: schody prowadzące do górnej stacji tyrolki, taras, spod którego wypływa wodospad. Spacer ścieżkami wzdłuż ścian wyrobiska to lekcja historii naszej planety. Oto przed nami otwierała się księga, z której, warstwa po warstwie, odczytać można dzieje Ziemi i jej mieszkańców sprzed milionów lat. A w przypadku Kadzielni historia ta sięga nawet 360 milionów lat wstecz… Oczywiście przechodziliśmy także obok bramy amfiteatru Kadzielni - to niewątpliwie jedna z najpiękniej zlokalizowanych polskich scen. Skały kamieniołomu tworzą unikalną scenerię, a odbijający się od nich dźwięk zapewne dostarcza słuchaczom niezapomnianych wrażeń.

Wkrótce doświadczyliśmy jednej z najciekawszych atrakcji województwa świętokrzyskiego, ponieważ dotarliśmy drogą przez las do trwałych ruin zamku królewskiego z przełomu XIII i XIV wieku wznoszącego się nad miejscowością Chęciny (367 m n.p.m.). Bez wątpienia panuje tu średniowieczny klimat, który można odczuć między innymi przez to, że pracownicy ubrani są w epokowe stroje.

Na koniec naszej wycieczki, dzięki wizycie w  Oceanarium znajdującym się  w Kompleksie Świętokrzyska Polana w Chrustach, udało nam się zobaczyć stworzenia na co dzień zupełnie niedostępne. Już wiemy, jak wygląda ryba, której przodkowie dali początek dominacji czworonożnych zwierząt na suchym lądzie, czy też ryba, która przynosi szczęście w biznesie. Byliśmy pod wrażeniem wielkoformatowych akwariów - zwierzętom zapewniono warunki, w jakich występują w swoim naturalnym środowisku.

Wyprawa w Góry Świętokrzyskie utwierdziła nas w przekonaniu, że warto odkrywać to, co nieznane.